آرامگاه حافظ

۱۳ بازديد

 آرامگاه حافظ در مناطق شمالي شهر شيراز و جنوب دروازه قرآن آن واقع شده است. اين مجموعه داراي مساحتي در حدود  20000 مترمربع بوده و از بخش ها و قسمت هاي مختلفي تشكيل شده است. اين مكان به طور كلي داراي دو صحن شمالي و جنوبي است كه توسط يك تالار مجزا از هم جدا شده اند. در مجموعه حافظيه 4 در براي ورود و خروج طراحي شده كه درب اصلي آن در ضلع جنوبي، يك درب در شمال شرقي و دو درب نيز در ضلع غربي اين مجموعه قرار گرفته است.
تالاري كه دو صحن شمالي و جنوبي آرامگاه حافظ را از يكديگر جدا مي كند، مربوط به دوره زنديه بوده و حدود 56 متر طول و 8 متر عرض دارد. تالار حافظيه شامل 20 ستون سنگي، هر يك به ارتفاع 5 متر است، البته لازم به ذكر است كه در گذشته اين محوطه داراي 4 ستون به همراه 4 اتاق بوده كه بعد ها 2 عدد از اتاق هاي اين محوطه حذف و 16 ستون به آن اضافه شده است. يكي از اتاق هاي تالار حافظيه در شرق و ديگري در غرب آن قرار گرفته اند كه به ترتيب متعلق به سازمان ميراث فرهنگي و دفتر اصلي آرامگاه مي باشند. همان طور كه پيشتر اشاره كرديم تالار آرامگاه حافظ در زمان حكومت دوره زنديان ساخته شده و به طبع از معماري زيباي ايراني – اسلامي آن دوره بهره مند است.
تا اين بخش سعي كرديم اطلاعات مختصري درباره موضوع مقاله در اختيار كاربران عزيز قرار دهيم، اما قبل اينكه بخش هاي مختلف آرامگاه حافظ را مورد بررسي دهيم، قصد داريم كمي درباره خود حافظ و اين كه چرا آرامگاه وي امروزه به يك جاذبه توريستي تبديل شده صحبت كنيم، بدين منظور توجه شما را به بخش بعدي مقاله جلب مي نماييم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.