هواشناسي ايران

۵۱ بازديد

هواشناسي ايران 

ايران در واقع يك فلات مرتفع مي باشد كه در يكي از گرم ترين مناطق كره زمين قرار گرفته است، بيش از 50 درصد كل مساحت كشور را مناطق كويري و نيمه كويري اشغال كرده اند آب و هواي در اين مناطق بسيار گرم و خشك مي باشد، از طرفي حدود يك سوم كشور را مناطق كوهستاني تشكيل مي دهند كه اغلب آن ها داراي آب و هواي سرد هستند، مناطق جلگه اي نيز بخش بسيار كوچكي از كشور را در بر مي گيرند از اين رو نمي توان در رابطه با هواشناسي ايران اظهار نظر كلي كرد.

معرفي اقليم هاي چهارگانه ايران

همانطور كه در بخش ابتدايي مقاله اشاره كرديم، ايران كشور بسيار پهناور مي باشد كه چهار اقليم مختلف را در خود جاي داده است و ما در ادامه به معرفي هر يك از آن ها خواهيم پرداخت.




اقليم گرم و مرطوب

اين منطقه اقليمي در واقع شامل نوار ساحلي درياي خليج فارس مي باشد كه از مصب رود اروند آغاز مي شود و تا خليج گواتر در سيستان بلوچستان ادامه دارد، جالب است بدانيد كه طول اين نوار ساحلي بيش از 2 هزار كيلومتر مي باشد. 

در اين منطقه شاهد آب و هواي بسيار گرم و مرطوب هستيم، البته توجه داشته باشيد كه ميزان بارندگي در اقليم مذكور بسيار كم مي باشد و رطوبت هوا ناشي از تبخير آب درياي خليج فارس است، آب و هواي اين بخش از ايران در فصل زمستان بسيار معتدل و مرطوب مي باشد و بهترين زمان سفر به منطقه اقليمي گرم و مرطوب اين فصل است، در صورتي كه قصد داريد در زمستان به مناطق مذكور سفر كنيد بايد توجه داشته باشيد كه در اين فصل شاهد بارش باران (به مقدار كم) در منطقه هستيم.

از ديگر نكاتي كه در رابطه با منطقه اقليمي گرم و مرطوب بايد بدانيد اين است كه اختلاف دماي شب و روز در اين قسمت از ايران بسيار كم مي باشد، همچنين لازم به ذكر است كه علت گرماي شديد و همچنين رطوبت بالاي هوا در اين منطقه جغرافيايي تابش مستقيم و نسبتاً عمودي خورشيد مي باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.